Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.01.2012 14:14 - СОЦИАЛНИТЕ ПАРАДОКСИ НА ЕВРЕЙСТВОТО
Автор: iulii Категория: История   
Прочетен: 3395 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 11.01.2012 10:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Владимир Меламед (Канада)

 

Социологическо  общество "New Tradition"

 

СОЦИАЛНИТЕ ПАРАДОКСИ НА ЕВРЕЙСТВОТО

Ако се придържаме към традиционната история, то лесно може да забележим, че социалните закони практически са заобиколили   еврейството. Този гонен народ  успява да направи главозамайващи пируети: Разселва се по всички страни от Средновековния свят, овладява финансите на много страни, и  в условията на тотално подтисничество организира международните финансови мрежи.

Ето едно характерно изказване на Николай Бердяев  , когато става дума за евреите :

„Еврейството е изиграло изключителна роля в зараждането на съзнанието за история, в напрегнатото чувство за историческа съдба и именно то е внесло в световния живот на човечеството „историческото" начало.

Еврейството има централно място в историята. Еврейският народ е народ на историята, и в неговата   съдба се чувства колко неизповедими са Божиите съдбини. Когато ме привличаше материалистичното разбиране за историята, когато  се стараех да го проверя върху съдбата на народите, на мене ми се струваше, че най-голямата пречка за това е историческата съдба на еврейския народ, която от материалистическа гледна точка е необяснима. Трябва да кажем, че от всяка материалистическа и позитивно-историческа гледна точка този народ отдавна би трябвало да престане да съществува. Неговото съществувание е едно странно, тайнствено и чудесно явление, което сочи, че със съдбата на този народ са свързани особени предначертания. Оцеляването на еврейския народ в историята, неговата неизтребимост, продължаването на неговото съществуване като един от най-древните народи в света, в едни изключителни условия, съдбоносната  роля, която той играе в историята - всичко това свидетелства за особените, мистични основи на неговата историческа съдба.. Около съдбата на еврейството се разиграва особено напрегнатият  драматизъм на историята.”

ПЪРВА ЗАГАДКА-МАСОВОТО  РАЗПРОСТРАНЕНИЕ

Какво  толкова поразително е намерил Бердяев във евреите? На първо място , широтата на разпространение по страни и континенти.

Във всички исторически източници се твърди, че евреите постоянно са били преследвани и гонени, че  те практически непрекъснато, в продължение на хилядолетия са попадали от един плен в друг, от едно робство в друго, и винаги са били в подчинени на някой.При все това, те по някакъв загадъчен начин са успявали да съхранят своята национална идентичност, понякога въпреки своята практичност са продължавали да бъдат верни на  бащината си религия и във всяка страна са постигали поразителни успехи в икономиката, политиката и културата.

Загадъчно и единствено по своя род постижение за едни преследвани и гонени хора.Общо взето,  имало е много угнетени народи, но никой от тези народи  не е успял да се разсели на такива големи пространства- от Испания до Индия, от Италия до Швеция, от Северна Африка до Китай и Виетнам. Никой освен евреите.  

Има и още нещо. Много народи, които не изповядват юдаизма, считат себе си за потомци на изгубените колена Израилеви.

През 1618 година, португалския воин Фернандеш Брандау твърдял, че коренните жители на Бразилия всъщност  са потомци  на моряците на Соломон, а през 1968 г. ученият Сайрус Гордон показва финикийска  плочка, намерена в Америка, като доказателство, че флота на съюзника на Соломон , финикийският цар Хирам действително  се е добрал  до бреговете на Америка.

През  1642г. холандския маран, мореплавателят Арон Леви де Монтезинос  намерил в Латинска Америка група индианци, които  произнасяли молитвата „Шма Израел” и знаели юдейски ритуали.

През 1650г. Томас Тороугуд публикува книгата "Jews in America or The Probabilities that the Americans be of that Race".Той открил много сходни черти, в това число спазването на закона за десетата част и обреда  по разкъсване на дрехите в знак на траур. Южно американските писмености имали общи черти със семитската такава; при построяването на Храма на Соломон се използвала същата технология, като при строежа на храма в  Куско; пребиването с камъни като наказание както при древните иудеи, така и при жителите на Куско; митологичният основател на  инките - Виракоча, не е би изобразяван, тоест  бил е абстрактен.

Има и още поразителни факти, противоречащи на общоприетия поглед върху юдаизма и евреите. В Афганистан  както във всяка страна, има митове и легенди, свързани със произхода на управляващите монарси.  Основната легенда гласи, че основоположниците на династията  са били иудеи, които дошли тук и приели исляма. Те били потомци на  израилтяни от Вениаминово  коляно.

Етиопските императори също водят началото си от  юдеите. Местните летописци, описвайки родословието им, твърдят, че  то започва преди 600 години, когато Савската царица посетила Соломон и родила син от него – Менелик първи.

Няма да се спираме на твърдението им, че цар Соломон и прекрасната царица, са живели преди 600 години- макар че това е много любопитно. Важното тук е, че те считат себе си за потомци на  евреите. Последният император на Етиопия е бил Хайле Селасие I. Той е 225 представител на династията на Соломонидите .

Има и една румънска легенда за управници юдеи. Тя разказва за нахлуването( времето е неизвестно) на въоръжени иудеи  на територията на тази страна като за реален факт( виж изследването на horos  за българите –евреи завръщащи се на Балканите в  темата Библията и Българската история-бел.пр.). Легендата  твърди, че в езически времена австрийските провинции са били управлявани от иудейски князе. Австрийска хроника, съставена от виенски летописец  по времето на Алберт III(1350 – 1395),съдържа  списък от имена на  не по-малко от двайсет такива иудеи, които предавали управлението на синовете си. При това в списъка са упоменати не само имената, а и  годините на управление  и мястото на което са погребани. Примери :” Шенан, управлявал 45 години, погребан в Стубентор , Виена.  Зипан, управлявал 43 години, погребан в Тулн”. Легендата се повтаря( с някои вариации )  и в латинските хроники на Австрия от Хенрих Гунделфинг  от 1474 г . и в много други хроники.

Косвено потвърдена е и връзката между кралете на Франция и техни   иудейски  предци. По време на Великата Френска революция, разярената тълпа разрушава 28 статуи на израилски царе, които украсявали Нотр-Дам, защото  били възприемани като предци на свалената династия.

Удивителното тук е, че явление от подобен мащаб, като появяването  в една  или друга страна на толкова голяма група от иудеи-преселници , не е отразено в никакъв  достоверен източник. Имаме описания на погроми и гонения, но факти за насилствено или доброволно  пристигане на големи маси  иностранци не е фиксирано. Всички знаем, че евреите са били изгонени от Испания, но как са пристигнали  в тази страна никой не знае.Без преувеличение може да кажем, че освен легендарния поход на Мойсей, не съществува нито едно  писмено описание на пристигане на  евреи в  дадена страна.

Но как обясняват  историците  това широко разпространение на евреите сред другите народи? Едни твърдят, че  то е свързано с  проповедническата дейност на иудейските свещенослужители, но подобно мнение застъпват само  тези, които не са запознати с юдаизма, която е затворена религия нямаща подобни проповеднически традиции.

Други се придържат към хипотезата за търговския характер на разпространението на евреите, видите ли, те винаги са били превъзходни търговци, и са успели да проникнат навсякъде а после са се установили и създали общини. Тази хипотеза също не е  издържана, защото търговията през Средновековието и ранните векове, е била свързана преди всичко с мореплаването,  а незнайно защо, източниците не съобщават за храбри еврейски капитани-те просто липсват.

ВТОРА  ЗАГАДКА-БЛИЗОСТТА С ВЛАСТТА.

Всеки разказ за историята на една или друга  еврейска община започва със  ”съгласно легендата”, „смята се, че..” или „има версия, че..”, което говори за отсъствието на достоверни факти за пристигането  на евреите.

1000-1500-няма евреи в Швеция

1645- кралица Кристина се обръща за помощ към лекаря Бенадикт де Кастро(Барух Нехемия) ,  който е първият евреин в Швеция, чието име е съхранила историята.

1681- Кръщаване на евреи (четирима възрастни и осем деца) в Немската Църква в Стокхолм, в присъствието на краля и кралицата. На покръстените са предоставени привилегии.

1685- на малочислените евреи  живеещи в Стокхолм, е заповядано в срок от две седмици да напуснат страната.

1718-1772г – По време на  „Епохата  на свободата”( ера в шведската история, наричана Епоха на свободата, при която монархът отстъпва голяма част от властта си на аристокрацията.), се издават няколко декрета насочени срещу евреите. В  Швеция, както в цяла Европа, значителна част от населението е враждебно настроена към евреите и възпрепятства  заселването им.

1774- За пръв път на живеещ в  Швеция евреин ( Аарон Исак), му е позволено да изповядва религията си.

1775- В Стокхолм е основана Еврейската Конгрегация  съществувала  до 1794г. Град Марщранд става истинско пристанище за иностранците, защото тук те могат да търгуват свободно и да изповядват своята  религия.

Трябва да се отбележи един съществен факт, характерен за историята на всички еврейски общини в Европа. Проверени а не легендарни съобщения  за  евреите, се появяват чак през  17 век, като  любопитното е, че те веднага се оказват в непосредствена близост до управляващите.

Сведения за иудеи –бежанци или преселници в Швеция до 1600година отсъстват напълно. А през 1681 година на тържествено кръщене на дванайсет иудеи, присъстват  самият крал и кралица! Тоест, на  това събитие е отдадено огромно значение.  И това става във времена, когато съдбата на хиляди хора от други религии, в това  число и на християнската, не интересува никого. 

А след това, както виждаме от примерите по-горе, се появяват  цяла серия от закони, регламентиращи отношенията с евреите,  с което де факто се признава тяхната значимост за страната. Появата на подобни закони може да се оцени като урегулиране на отношенията между две равностойни  страни.

ТРЕТА  ЗАГАДКА -  АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЯТ  АСПЕКТ.

Иудеите нямат  единен антропологичен  тип. Налице е генетично  единство на  иудеите с коренното население на дадена страна. Тоест, не може да се отличи етиопският евреин от етиопеца, или бухарския евреин от таджика, шведския евреин от шведа и така нататък.

Нека разгледаме някои резултати, въз основата на които  антрополозите отричат съществуването на еврейска раса.В брошурата  ” Расовият въпрос в съвременната наука”(ЮНЕСКО), професор  Хуан Гомес  стига до следните изводи:

„Въпреки общоприетото мнение, евреите в расов план не са хомогенни.Факта, че  те непрекъснато са мигрирали и са влизали в контакт (доброволно или не) с други народи и цивилизации, е довело до такова смесване, че така нареченият народ на Израел  проявява черти, характерни за народа  при който са отседнали. Сравнете набития, тежък евреин от Ротердам с неговия едноверец от  да кажем Салоники, с искрящи очи и бледо лице, слаб и здрав физически…Може смело да твърдим, че като цяло при  евреите  се наблюдават такива морфологични разновидности, каквито се наблюдават между две или повече раси”.

Допълвайки примерите  на професор Хуан Гомес, може да кажем, че мароканските евреи, които се смятат са преки наследници на маврите  и истински сефаради, с нищо не се отличават от   мароканците –мюсулмани; евреите-йеменци с ниския си ръст  са неотличими  от коренните йеменци, а египетските, иракските и иранските евреи  приличат на чистокръвни араби и перси.

В Русия еврейското население условно може да се раздели на две части. Полските и румънските имигранти от 19-20 век, са внесли полско-румънски черти и затова са станали забележими на фона на руснаците и южните украинци.  А  руските евреи, които не помнят своята имиграция,  по нищо не се отличават от славянското население.

 

ЧЕТВЪРТА  ЗАГАДКА- АНТИСЕМИТИЗМА.

Друго социално явление свързано с еврейството е антисемитизма, което  само по себе си е необяснимо  от гледна точка на  традиционната история. Този социален феномен  е разпространен повсеместно. Негови проявления  намираме даже и в страни като Корея или Монголия, където в миналото не е имало евреи. Навсякъде думите „евреин” или „юдеин”  предизвикват  тревога, очакване за нещо лошо и други подобни усещания.

Известни са ни слабо потвърдени сведения от 6 век преди новата ера , които твърдят, че първите антисемитски прояви се наблюдават в Александрия. После следва  поредица  от такива прояви в протежение на следващите векове, касаещи основно забраната за строеж на синагоги.  Интересното е, че характера на обвиненията към евреите през вековете се мени, и  едва от 16 век  те стават еднотипни.

Да разгледаме едно от основните обвинения  по адрес на еврейството- убиването на християнски деца, като им се източва кръвта(смятам, че това обвинение води началото си от обичая на евреите да обрязват децата си). Какво откриваме-първото обвинение в Англия е от 13 век! Защо до тогава не е повдигано подобно обвинение? Може да предположим, че до 13 век  европейските евреи не са практикували обрязването, а в Европа не се споменава за подобно нещо и след 13 век. Може би е нямало за кого да пишат..

Разпространеността на антисемитизма  и влиянието му върху хората,  е необяснимо за изследователите. По тази тема са писали известни литератори, историци, философи, даже и бизнесмени(Хенри Форд).Разглеждани са  различни хипотези и мнения, често противоположни, написани са цели трудове  в доказателство на тази или онази теория, но цялостно  разрешение на този проблем  и досега не е намерено. Мисля, че на базата на традиционната история,  едва ли ще бъде и получен  задоволителен резултат .

Много от авторите виждат проблема в ксенофобията. Думата  има гръцки корен  и се превежда като (ξένος – "непознат, чужденец" и φόβος – "боязън, страх"). Тази идея лежи в основата на много националистически идеологии.  Но анализирайки ксенофобията  насочена срещу други малцинства, ще видим, че в случая с евреите имаме  цяла поредица от  силни емоции, граничещи с параноя, което отличава антисемитизма от обикновената ксенофобия. Примери:

-Антисемита за разлика от ксенофоба, проследява наличието на еврейски предци чак до четвърто или пето коляно, което демонстрира нивото на фобия към евреите.

-Ксенофобите обикновено  оценяват много ниско нивото на малцинството, сравнявайки го животните, принизявайки неговите възможности, докато никой не счита евреите за глупаци.

-на  евреите се приписват  характеристики, които условно може да наречем „дяволски”-коварство, кръвожадност, измамност( тук виждаме известно сходство с  ксенофобията към  циганите)

-За разлика от други малцинства, евреите не се различават външно от  коренното население, но това не намалява страха,напротив-увеличава го.

Така, въз основа на гореизложеното, може да заключим, че антисемитизма  няма отношение към ксенофобията.

Други изследователи виждат причината в религиозната нетърпимост. Това обяснение е още по несъстоятелно, защото голяма част от  съвременните антисемитски настроени хора, въобще не са религиозни, пък и християнството и исляма са базирани на юдаизма.

Още една любопитна подробност когато говорим за антисемитизъм. Когато узбекските и таджикските юдофоби описват евреин,  те имат в предвид  евреин-азиатец. Те не признават европейските евреи за истински,  а смятат , че  това са хора, приели юдаизма за своя религия.Подобно отношение виждаме и в Европа.Руските антисемити се фиксират върху  луничките, кривогледството и рижите коси, докато германо езичните – върху гърбавия и хищен нос. При това азиатските и африканските евреи  не се смятат за истински и не са предмет на отрицателни емоции. Всичко това само доказва нерелигиозният характер на антисемитизма.

Следва продължение.iulii.blog.bg/history/2012/01/10/socialnite-paradoksi-na-evreistvoto-vtora-chast.880351



Взето от тук: newparadigma.ru/prcv/conf9/melamed/evr.html 
Преведено със съкращения.



Гласувай:
5



1. tsvetanandreev - В коя държава няма от години
10.01.2012 16:34
нито един евреин,
а има празничен ден, в който тълпа гони чучело на евреин
и с радостни възглАСИ и надписи ГОНИ ЕВРЕИНА"
преминава процесията през цялото селище?
цитирай
2. murano - Поздравления за статията! Дейс...
15.07.2012 10:30
Поздравления за статията! Действително представяте една различна и много интересна гледна точка за корените на еврейската история и за зараждането на анитесмитизма. Заслужава внимание въпросът за историческите свидетелства за еврейския народ, който и досега остава недокрай изяснен. Най-силно впечатление ми направи направеното сравнение между ксенофобията и антисемитизма.
Поздрави, Христина Павлова
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: iulii
Категория: Новини
Прочетен: 181505
Постинги: 40
Коментари: 99
Гласове: 473
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031